fredag den 30. november 2012

Bjælder, skorstens-røg ,gaver og...


Som i så mange andre familier har vi også hér nogle traditioner, som knytter sig til julen. Noget som simpelthen "bare hører sig til..."

 For mig er én af disse ting noget, som faktisk trækker tråde tilbage til min egen barndom. Endnu længere endda, idet billedet er et jeg har fået af mine forældre; min Far kan huske selv at have købt det for 25 el. 50 øre (Han kan helt sikkert huske prisen - jeg er i tvivl :-) ). Jeg kan huske historien om, hvordan han selv købte det hos købmanden, og om at også hans søskende - eller ihvertfald nogen af dem - købte et lignende billede blot med andet motiv. 

Jeg kan huske, hvor det hang på Markskellet; i køkkenet i spisekrogen med den grønne laminatplade. Jeg kan huske, hvordan jeg morgen efter morgen blev suget ind i sne-verdenen på billedet, og kunne forestille mig små historier. Et enkelt billede men alligevel med små fine detaljer som tiltalte og bragte stemning af jul og traditioner - der i køkkenet.


For mig blev billedet indbegrebet af jul... Glæden var derfor også RIGTIG, RIGTIG stor da mine forældre besluttede at billedet skulle flytte herop. Mens mine unger stadig havde en alder så det også kunne blive en del af deres jule-morgner... 
Selvom det nu er indrammet, og har været det en del år efterhånden, så elsker jeg de små krøller der ses hist og pist under glasset. De mærker som tape år efter år har afsat - og som nu er gulnede. Det vidner om lige nøjagtig den historie billedet har. Jeg glæder mig hvert år til at finde billedet frem. 


I år er ingen undtagelse. Rigtig glædelig december... (og en dejlig weekend)

7 kommentarer:

  1. Hyggeligt med juletraditioner på nr 29 - I forstår da også om nogen at julehygge:0):0) rigtig dejlig december til jer også.
    knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. :-) :-) Taaak Lone.... Husk du er altid velkommen til at (jule-)hygge med... Knus AM

      Slet
  2. Anonym20.58

    Hej Bliver rigtig glad for at læse dit indlæg på bloggen, bliver glad for at læse hvad du skriver, og bliver glad for at du værdsætter billedet så meget. Go week end til jer alle. Knus Mor

    SvarSlet
    Svar
    1. :-) Jamen det gør jeg - det ÉR jul for mig. Eller ihvertfald en vigtig del af jul. Vi ses næste weekend. Knus AM

      Slet
  3. Dejligt med juletraditioner. Hos os er det "bedstemor" der er kommet frem igen igen. Tror jeg købte hende, da min yngste dreng blev født. Så for ham er hun lig med jul. Knus Inken

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er nemlig dét... det der med at nogen ting har mening for én på en helt speciel måde. Til gengæld har jeg så en del andet julepynt som "ikke fandt nåde" for mit jule-øje i år. Og sådan er det hvert år. Men dét dér helt specielle.... det hører til :-)
      Håber din weekend har været god - og vil fortsætte sådan. Kh. AM

      Slet
  4. Traditioner er skønne og barndommens juletraditioner husker vi heldigvis hele livet. Det er et skønt billede :-)

    SvarSlet