fredag den 27. juli 2012

Sæt igang...

Selvom gåturen med firbenet var skøn; kølig på den dejlige friske måde og masser af dufte OG  samtidig løftede sløret for endu en af de allerbedste dejlige sommerdage så VAR der allerede truffet beslutning om, hvad der skulle komme efter gåtur.

Derfor dufter der nu af mit barndomshjem i køkkenet. Og resten af huset for den sags skyld. Selvfølgelig duftede der også af andet. Er jeg sikker på. Men det her er en af dem der hænger ved hos mig. En af dem der vækker de gode minder. Og samtidig en af dem jeg har taget med ind i mit eget hjem. Og mine ungers barndomshjem. Og måske bliver det alligevel noget helt andet DE husker. Og det er helt iorden - bare de har har nogle lyde eller dufte som vækker genkendelse for dem.


However... Duften der er tale om er nybagte birkes. Jeg synes det tog tid inden de nåede i nærheden af at kunne måle sig med min mors. Der skulle øvelse til. Meget faktisk . Og pludselig synes jeg det var der. Og så var det jo først sjovt. Følelesen af at kunne videregive omsorg og omtanke igennem lækkert brød. Som jeg ved de fleste gæster af huset elsker. Nogle føler sig sågar en smule snydt, hvis der istedet bydes på købe rundstykker. Og det gør der jo nogen gange. Hvis hverken tid eller energi rakte.

Det gjorde det idag. Ferien skydes igang for hele familien og så kunne der passende bages lidt til fryseren.


Måske har du også tid eller lyst idag eller en anden dag, så derfor deler jeg opskriften. Ikke helt som min mors da jeg har modificeretden lidt. (lidt mere groft mel og knap så meget margarine)

Lækre morgenbirkes;

100 gr. gær
50 gr. marg.
3 ½ dl. væske (surmælksprodukt, vand, mælk)
2 spsk. sukker
lidt salt
2 æg + 1 æg og lidt mælk til pensling
CA. 600 gr. mel. Jeg vil tro jeg bruger ca. en tredjedel groft. det kan være speltmel og havregryn. det kan være hvad du synes. Mærk dig frem.

Sæt igang...


Æltes sammen som alm. gærdej. For mig er røremaskinen helt uundværlig til denne del. Rul ud til rektangel og pensel m. æggeblandingen. Fold en tredjedel indover, og den sidste tredjedel indover igen. Vend hele herligheden med sammenføjningen nedad. Pensel igen. Drys med det som får DIT mundvand til at løbe.


Derhjemme var det altid birkes - "korn er til fuglene", mente min far dengang. Holdningen er blevet lidt mere "rund" men jeg tror nok den samme stadig er gældende i ft. morgenbrødet. Nogen ting skal man bare ikke ændre på.


På portionen hér idag blev det birkes, knust corn flakes og solsikkefrø. Sæt til hævning en halv times tid og bag ca. 15 min. ved 200 gr.


Da dejen ikke skal forhæve varer det ikke længe inden du står med de lækreste birkes - duften af mit barndomshjem. Og nu mit eget køkken.



Må fredag byde på masser af dejlighed - Anne-Mette

8 kommentarer:

  1. Hvor lækkert. Lidt varm aktivitet måske, men et lækkert resultat.

    SvarSlet
  2. Hej Tina. Bestemt var der andre mere oplagte aktiviteter :-) :-)Men med havedøre og vinduer åbne og ikke mindst tanken om hyggelige morgener med familien - så gik det endda :-)

    SvarSlet
  3. Hvor ser de bare lækker ud det skal jeg prøve elsker birkis,
    og dejlig med sådan en god opskrift

    SvarSlet
  4. Uhh, mine tænder løber helt i vand når jeg ser de billeder.

    De skal helt sikkert på min 'det-skal-jeg-prøve' liste (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid godt med ideer til "must-try"-listen :-) Og disse ER altså gode. Synes vi....

      Slet
  5. Nam nam....sådan en duft kender jeg også fra mit barndomsliv.
    Åh, hvor får jeg lyst til at gribe kagerullen og gøre en flok hjemmegjorte birkes.
    Tak, fordi du sendte mig en tur i barndommens gade.

    SvarSlet
  6. Gør det Anette... de er så gode til morgenkaffen.Og så er det bare sjovt, hvad dufte kan gøre. På samme måde som fx.lyde/musik. Man bliver lige sat tilbage til "dengang"

    SvarSlet