tirsdag den 19. marts 2013

Finér,skifer, lim og kridt - et par hurtige DIY's

Jeg viste weekendens bryllupsgave frem og synes jeg ville vise, hvordan det "selfmade" var blevet til. Finérstagerne ville jeg lave igen til en veninde - denne gang i en lidt større udgave.

Finéren er købt i cchobby og fåes både på rulle og som stykker i forskellige nuancer. Til brylluppet brugte jeg to dåser tomatkoncentrat - de høje dåser - og til dagens gave brugte jeg dåser fra kondenseret mælk. (Det har selvfølgelig den virkelig irriterende downside, at jeg nu står med en hel del kondenseret mælk, som er nødt til at blive brugt i noget kage-halløj - ahrmenen... er dét ikke bare ærgerligt!!?)


Jeg valgte at træets striber skulle være lodrette, klippede stykker som passede med højden til dåsen, smurte med en vandig lim og klistrede fast til dåsen. Der skal tørres af med en fugtig klud da limen også trænger lidt igennem finéren. Da begge dåser havde fået samme tur bestemte jeg at der skulle tilføjes ord.... Det kan gøres på mange forskellige måder - jeg er jo bare så umådelig glad for mine store bogstav-stempler at de er blevet taget i brug til begge sæt stager.


Stagerne til bryllup blev fyldt med grødris (godt for dét da der ikke var andet ris til brylluppet :-) ) og i risene blev sat kertelys. De er ikke tunge så det var ikke nødvendigt med ekstra støtte.
De større stager idag skulle istedet have kronelys og jeg tænkte dét krævede lidt mere støtte, så lysene fik dobbeltklæbende tape i bunden. Herefter fyldt næsten op med couscous (man må tage, hvad man lige har, ikk'??!) og ovenpå fine træstjerner - et levn fra julen.

Skiferpladen fra brylluppets stilleben er meget nem at lave - og kan vel nærmest ikke kategoriseres som en DIY. Bare en enkel og smart teknik til overføring, som jeg har lært hos min male-inspirator; hvis jeg skal overføre skrift eller tegning maler jeg på bagsiden med kridt (hvid er nemmest at få af, men alt efter overflade kan der være behov for at bruge farvet kridt) Herefter skriver jeg oveni teksten fra forsiden - helt som jeg gjorde i gamle dage hos min mormor som samlede carbonpapir med hjem fra kontoret hun gjorde rent på.... ( dét var SÅ hyggeligt, men en helt anden historie....)


Når hele teksten er overført skriver jeg oveni enten med Posca eller, som her, med rettelak. Når det er godt tørt kan emnet tørres over med en hårdt opvredet klud, så kridtstregerne forsvinder og teksten står fint tilbage. Helt ærligt.... jeg ved godt det er lige ud af landevejen - men jeg havde ikke tænkt på at gøre det sådan før, så måske har du heller ikke :-) :-)

Måske har DU lyst til at prøve...

4 kommentarer:

  1. Overføringsteknikken bruger jeg også...den virker altid. Hvor er de dog fine de lysestager der...Måske skulle jeg kigge lidt på det lager af brugte konservesdåser jeg har på en hylde i kælderen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha Kirsten - det er ALTID godt med et lager... af alt muligt. Man ved jo aldrig hvornår man liiiige får en idé. Jeg synes også de er fine - må vist selv ha' nogen osse.

      Slet
  2. Dét ser bare SÅ godt ud. Hi hi ja smart at ty til couscous :-) og elsker skiferplader! Havde da slet ikke overvejet slettelak, har købt sådan en special tusch ikke posca, men den var dyr og gik død efter 1 gangs kruseduller, må da lige huske det. Tusind tak for tips, DIY og de smukke billeder, det ligner jo en million. Ufatteligt heldige veninder du har :-) ha en super dejlig uge, kram :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Mette :-) Jeg har også prøvet forskellige ting at skrive med, men slettelak skriver ovenpå ALT, er permanent og fuldt dækkende. win win, ikk' :-) :-) Jeg elsker osse skiferplader - i det hele taget det lidt rå og rustikke udtryk.

      Håber du må nyde resten af ugen Mette - måske du snart har påskeferie??!

      Slet